Thrift shop
opdracht

Thrift shop

161

Ben je een leraar? Meld je aan en ontdek meer mogelijkheden.

Aanmelden
  • Listening and watching, writing

  • Thrift shop, fashion, music

  • B1

  • Analyse songtekst (lestip 1 en 2), beschrijving outfits (lestip 3)

  • Individueel

  • 10 minuten (lestip 1), 10 minuten (lestip 2), 15 minuten (lestip 3)

Dit is een leuke manier om de luistervaardigheid te oefenen en de vocabulaire over fashion uit te breiden!

Macklemore & Ryan Lewis brachten in 2012 het nummer Thrift Shop uit. Het nummer werd heel snel heel bekend, waarschijnlijk kunnen jouw leerlingen ook wel een stukje meezingen! In de rap komen veel kledingstukken en beschrijvingen van kleding voorbij. Kunnen jouw leerlingen ze herkennen? De tekst en haar betekenis kun je vinden op https://genius.com/Macklemore-and-ryan-lewis-thrift-shop-lyrics.

Leerdoel

  • Je begrijpt specifieke informatie in eenvoudige teksten of video’s.

  • Je drukt op eenvoudige wijze voorkeur en mening uit over vertrouwde alledaagse onderwerpen.

Actieve werkvormen

Lestip 1: Luister & lees goed!

Laat leerlingen eerst een keer naar het nummer luisteren zonder dat ze de songtekst hebben gezien. Ze schrijven op welke kledingstukken ze allemaal denken te horen in de tekst. Daarna lezen ze de songtekst, en markeren ze alle kledingstukken die in de tekst voorbij komen. Luister het nummer nog eens. Kunnen leerlingen nu meer woorden herkennen?

Lestip 2: Present continuous of niet?

Laat leerlingen de video bekijken en de songtekst lezen. Laat hen aangeven in welke zinnen in de songtekst de present continuous wordt gebruikt. Daarna kun je kijken of de tekst overeenkomt met de videoclip: is Macklemore in de clip inderdaad aan het doen wat hij zegt in de songtekst?

Lestip 3: Wat draagt hij nou?!

In de videoclip komen heel veel gekke (thrift shop) outfits voorbij. Pauzeer de video een aantal keer en laat leerlingen de outfits van de mensen in de clip beoordelen. Ze schrijven steeds een paar zinnen met uitleg bij hun beoordeling. Daarnaast beschrijven ze wat de persoon aan het doen is. Let op dat leerlingen de juiste vorm van de present continuous gebruiken. Verzamel steeds de beoordelingen van de leerlingen via www.socrative.com om te zien wat de gemiddelde beoordeling van de klas is. Vraag daarbij een aantal leerlingen om hun beschrijving voor te lezen.