De eerste wet van Newton
video

De eerste wet van Newton

939
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams
  • 8 minuten

  • Illustreren

  • Eerste wet van Newton - resulterende kracht - wrijvingskracht - traagheid - eenparige versnelling / vertraging

In deze video onderbouwt Jeroen Bruistens de eerste wet van Newton door middel van de concepten constante snelheid, resulterende kracht en traagheid. Dit doet hij aan de hand van herkenbare voorbeelden uit het dagelijks leven. Hij geeft naast conceptuele voorbeelden ook rekenvoorbeelden. Deze video is goed te gebruiken als een leerling het lastig vindt om de eerste wet van Newton te vertalen naar de dagelijkse praktijk.

Leerdoelen:

  • De leerling kan in contexten de relatie tussen kracht en bewegingsveranderingen analyseren en verklaren met behulp van de eerste wet van Newton. (HAVO)

  • De leerling kan in contexten de relatie tussen kracht en bewegingsveranderingen kwalitatief en kwantitatief analyseren en verklaren met behulp van de eerste wet van Newton. (VWO)

Vragen aan de klas:

  • Situatie: Iemand duwt een blokje met een constante snelheid over een ruw oppervlak. Waarom is de resulterende kracht 0N?

  • Situatie: Iemand duwt een blokje over een ijsbaan en deze beweegt verder met constante snelheid. Er is geen wrijvingskracht meer! Wat is nu de resulterende kracht?

  • Wanneer een raket in de ruimte zijn motoren uitzet, hoelang duurt het voordat deze tot stilstand komt?

Varieer een keer!

Lestip 1: Touwtje trekken!
Laat leerlingen met elkaar touwtje trekken. Het idee is om een combinatie van leerlingen te vinden waarbij het touw in evenwicht blijft, wanneer er aan beide kanten getrokken wordt. Dit is makkelijk te meten door een vlag in het midden van een het touw te hangen. De leerlingen moeten zelf een combinatie vinden waarbij de resulterende kracht 0N is.

Laat leerlingen bepalen/berekenen hoeveel kracht ze individueel én samen uitoefenen (denk hierbij aan de massa die zich aan de andere kracht bevindt). De leerlingen die blijven zitten kunnen de berekeningen uitvoeren en degenen die staan, blijven touwtje trekken. Zorg van te voren voor een vlag en een touw (bijvoorbeeld van de gymzaal).

Lestip 2: Glas met water
Vul een (wijn)glas met water en zet deze op een papier op tafel. Trek het papier z.s.m. onder het glas vandaan. Laat leerlingen bedenken waarom het glas met water blijft staan. Waarom is het belangrijk dat de glazen voldoende gevuld zijn?

Lestip 3: Muntjes schieten
Laat leerlingen in groepjes een toren van muntjes (of fiches) bouwen. Laat ze daarna met een ander muntje (of fiche) de toren beschieten zodat steeds het onderste muntje (of fiche) wegschiet en de toren zo steeds lager wordt. Laat de leerlingen nadenken waarom de toren op zijn plek blijft.